Epson dla sztuki

„Hades?” to tytuł wystawy, która obrazuje codzienność najciężej pracujących polskich robotników. Pot, brud i ciemności to ich własne piekło, z którym muszą się zmagać niemal każdego dnia. Firma Epson pomogła przenieść te realistyczne fotografie na papier.

Epson dla sztuki


Wystawa dopiero co została zaprezentowana szerszemu gronu odbiorców, a już otrzymała pierwszą nagrodą w prestiżowym konkursie Social Documentary 2009 w USA. Fakt ten jest kolejnym dowodem świadczącym o niezwykłości fotografii, które są częścią projektu zatytułowanego „Cześć Pracy”, który został objęty patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

Kolekcja prezentowanych zdjęć powstała między marcem,
a sierpniem 2009 roku. Moją intencją było uhonorowanie ludzi ciężkiej, fizycznej pracy. Robotników. Wybrałem Górny Śląsk, gdzie etos pracy, tradycje oraz rytuały z nim związane, wydawały mi się najbardziej żywe, widoczne i barwne. Polska zmienia się szybko i na wielu moich fotografiach widać czynności, miejsca i przedmioty odchodzące już do historii. Jest to więc również w jakimś fragmencie opowieść o samym Śląsku. Dzisiaj. – pisze Tomaszewski we wstępie.

Wystawa składa się z 50. kolorowych powiększeń. Wszystkie fotografie zostały wyprodukowane przez firmę Peter Parker na drukarkach Epson. To już kolejny projekt, do którego realizacji artysta wybiera rozwiązania Epson. Zdjęcia zostały wydrukowane na drukarce Stylus Pro 9900, która wykorzystuje atrament Epson UltraChrome™ HDR, zapewniający najszerszą gamę kolorów dostępną na rynku. Atrament w połączeniu
z głowicą drukującą MicroPiezo TFP™ tworzy idealnie okrągłe krople przy zwiększonej szybkości druku, zapewniając najlepszą możliwą jakość obrazu. Co więcej, opcjonalne narzędzie SpectroProofer™ oferuje niezawodne, spójne i powtarzalne rozwiązanie do weryfikacji wydruków próbnych i kalibracji drukarki, które umożliwia zdalny proofing czy kontrolę każdego wydruku fotografii.

Fotografie na wystawę wewnętrzną drukowane były na papierze Epson Traditional Photo Paper. Papier ten jest podobny do tego, stosowanego w fotografii analogowej.

– Przypomina barytową odbitkę wysuszoną na szkle w temperaturze pokojowej. Jednak czerń, jaką osiągamy, była rzadko dostępna w przypadku zwykłej fotografii analogowej – komentuje Tomaszewski. Prace do ekspozycji zewnętrznej zostały wyprodukowane na papierze Epson Premium Semimatte Photo Paper (260 g).

Wystawę można będzie oglądać od 14 stycznia do 13 lutego 2010 roku w warszawskim Domu Polonii.