Przedstawiamy nauczycieli przyszłości
Aby zmaksymalizować korzyści płynące z wykorzystania technologii w edukacji rola nauczyciela musi się zmienić

Kto był Twoim najlepszym nauczycielem?
Sądzę, że większość z nas potrafi przypomnieć sobie nazwiska co najmniej kilku ulubionych nauczycieli (oraz kilku mniej lubianych). Inspirujący, srodzy, współczujący, wymagający, zabawni — nauczyciele, podobnie jak wszystkie inne spotykane przez nas osoby, mają różne osobowości.
Jednak wiele podstawowych zasad dotyczących szkolnictwa oraz relacji między nauczycielem a uczniem pozostaje bez zmian od pokoleń.
Niedługo się to zmieni, a najnowsze innowacje w dziedzinie edukacji nie będą sterowane zmieniającymi się nastrojami społecznymi, lecz przełomową technologią oraz potrzebami rynków pracy w przyszłości.
Bardziej dynamiczne i zaawansowane technologicznie miejsce pracy w 2025 roku będzie wymagać personelu skłonnego do współpracy, elastycznego i łatwo zdobywającego nowe umiejętności oraz przyjmującego nowe role. Meta-uczenie, czyli sztuka samokształcenia, będzie niezbędną umiejętnością.
W tym znaczeniu sens edukacji oraz rola nauczycieli ulegają zmianie.
Przewodnik prowadzący uczniów przez meandry wiedzy zamiast mędrca na piedestale
W najnowszym badaniu wpływu technologii na najważniejsze sektory, firma Epson poprosiła 17 czołowych ekspertów o opisanie, jak wyobrażają sobie normy edukacyjne w 2025 roku. Hipotezy te skonfrontowano następnie z opiniami pracowników i menedżerów z najważniejszych sektorów.
Russel Stannard, technolog edukacji i założyciel witryny www.teachertrainingvideos.com przewidział, że nastąpi zmiana umiejętności w zakresie nauczania, ponieważ nauczyciele przyjmą w większym stopniu rolę przewodnika prowadzącego uczniów przez meandry wiedzy, a nie mędrca na piedestale.
70% europejskich pracowników zgodziło się z tą interpretacją, przewidując, że nauczyciele będą pełnić rolę opiekuna przeprowadzającego uczniów przez proces kształcenia. 64% pracowników zgodziło się ze stwierdzeniem, że w konsekwencji system edukacji przyszłości będzie skupiać się na zastosowaniu informacji i umiejętności analitycznych.
Zmianie będzie towarzyszyć szereg nowych technologii, takich jak te, które występują w projektorach interaktywnych, drukarkach 3D oraz rozszerzona rzeczywistość czy koboty (roboty współpracujące), które ułatwią korzystanie z coraz bardziej powiązanych ze sobą form uczenia się w trybach online i offline. Na przykład rozszerzona rzeczywistość pozwoli łatwiej, szybciej i bezpieczniej zintegrować niektóre prezentacje naukowe z planem lekcji.
Zdaniem Davida White'a, dyrektora ds. edukacji cyfrowej na uczelni University of the Arts London, uczenie wykorzystywania technologii jest przestarzałe, a przyszłość należy do nauczania umiejętności praktycznych i zapewniania uczniom możliwości korzystania zamiennie z różnych platform.
Zalety roli przewodnika prowadzącego uczniów przez meandry wiedzy
W miarę jak nauczyciele będą coraz mniej odpowiedzialni wyłącznie za przekazywanie wiedzy, będą w stanie w coraz większym stopniu pełnić równoległą rolę trenera życiowego. 72% Europejczyków oczekuje, że w rezultacie nauczanie będzie lepiej dopasowane i spersonalizowane pod kątem indywidualnych potrzeb każdego ucznia.
Prognozuje się również, że do roku 2025 edukacja stanie się bardziej dynamiczna i efektywna. 71% badanych uważa, że takie hybrydowe kształcenie, czyli połączone korzystanie z zasobów do nauki w trybie online i offline, pomoże osiągnąć ten cel.
Pomaganie nauczycielom w dostosowaniu się do nowych priorytetów
Na czele nadchodzących zmian w kulturze miejsca pracy stoją nasi nauczyciele.
Aby pomóc w rozwijaniu umiejętności wymaganych na stanowisku pracy przyszłości, dzisiejsi nauczyciele będą musieli w ciągu nadchodzącej dekady dostosować swoje własne metody i możliwości. Nie obędzie się to bez wyzwań.
Chociaż 63% Europejczyków ma pozytywny stosunek do wdrażania technologii, 61% uważa również, że nauczyciele nie mają obecnie odpowiednich możliwości, aby rozwijać u uczniów umiejętności konieczne do wykorzystywania technologii, która zostanie wdrożona w szkolnictwie w ciągu następnej dekady.
Nasze badanie wskazało również kilka dodatkowych zagrożeń dla jakości przyszłej edukacji. Największa część badanych uznała, że finansowanie (47%), szkolenie nauczycieli (40%) oraz przestarzała technologia (34%) mogą stanowić czynniki zakłócające dostosowanie szkół i nauczycieli do nowych priorytetów edukacyjnych.
Ulubiony nauczyciel przyszłości
Nasze badanie wyraźnie wskazuje, że ważna jest współpraca nauczycieli, ustawodawców, firm technologicznych i szkół w celu ułatwienia przejścia od dzisiejszych norm edukacyjnych do tych, które będą obowiązywać w 2025 roku.
Jednak wydaje się również jasne, że ulubionymi nauczycielami w przyszłości będą osoby posługujące się językiem meta-uczenia, kształcenia hybrydowego oraz spersonalizowanych celów edukacyjnych.
Zachęcający jest fakt, że 60% nauczycieli biorących udział w badaniu wskazało, że chętnie przejdą ponowne szkolenie, by przygotować się do przyszłej roli.